Jak najít vnitřní klid? Naučte se meditovat

27. března 2024

Díky meditaci se naučíte zpomalit, propojíte se sami se sebou a naučíte se, jak najít vnitřní klid. Věděli jste, že se při meditaci nemusíte za každou cenu snažit zastavit tok myšlenek? Meditace je o schopnosti naučit se být s tím, co je tady a teď.

Co je to meditace?

Meditace je jedním ze základních nástrojů vnitřního sebepoznávání a seberozvoje. Meditace umožňuje hlubší kontakt sám se sebou a s tím, co se děje. Navazujete k sobě vnitřní vztah. Meditace vás dělá jemnější a citlivější.

Jak se naučit meditovat?

Pokud jste nikdy nemeditovali a chcete s tím začít, berte meditaci jako opakovaný návyk, který chcete zařadit do svého života. Z počátku to může být trošku náročné, protože si na meditaci musíte ve svém nabitém programu vyhradit čas. Váš vnitřní svět se musí naučit, že když se pro něco rozhodnete, dokážete to do svého života zařadit a udržet si to tam.

Není dobré na sebe hned na začátku klást vysoké nároky. Zapomeňte na to, že se vám hned povede meditovat například dvakrát denně půl hodiny. Začněte pěkně pomalu. Z počátku postačí třeba jen minuta meditace. Méně je v tomto případě více.

Nejlepší je meditaci propojit s nějakým dalším zvykem, který děláte každý den. Například si řekněte, že budete meditovat každý den před snídaní nebo třeba po čištění zubů. Vyberte takovou činnost, která je jednoduchá a snadno se s meditací spojí. Celý proces budete brát automaticky. Berte čištění zubů a meditaci jako celek jako ranní hygienu.

Abyste se naučili meditovat, je dobré  se této činnosti věnovat na stejném místě a ve stejném nastavení. Dbejte například na to, abyste si při meditaci svítili stejným světlem nebo poslouchali podobnou hudbu.

Meditací k dosažení vnitřního klidu

Tajemství vnitřního klidu souvisí s meditací. Díky meditaci se ve svém vnitřním světě můžete naučit soustředit na věci, které se dějí tady a teď. Naučíte se pozorovat, že se mění. Změny se objevují třeba na způsobu dýchání, na tom, co se děje kolem srdce nebo v břiše.

Jak zacházet s vnitřním světem, aby se v něm rozhostil vnitřní klid a energie? Existují dva proudy:

  1. Pasivní a odpouštějící – dokážete myšlenky, které se vám honí v hlavě, nechat plynout jako mraky na obloze? Jsou jako voda, která odteče.
  2. Aktivní cesta přes energii – v každou chvíli, kdy jste vzhůru, se něco děje v těle. Často jsou to velmi jemné pocity, které běžně uniknou vaší pozornosti. Ve skutečnosti jsou to taková semínka, zárodky vašeho prožívání a reagování později v náročnějších situacích. Aktivní meditace pocity umožňuje kontaktovat a rozfoukat jako uhlík už teď, abyste se se svým prožíváním spřátelili dřív, než ho budete vnímat jako bolestivé. Cesty k takové aktivaci jsou záměrný dech, projevování hlasem, zvukem a spontánním pohybem. Rozvíjíte tím vnitřní rovnováhu a živost v těle.

Nejčastější mýty, překážky a obavy z meditace

Jednou z překážek může být to, že se vám meditování bude z počátku dařit až příliš dobře. První zkušenosti pro vás budou nádherné a budete se cítit jako na obláčku. Pak ale může přijít nějaká nepříjemná zkušenost, která vás od meditování odradí. Například se vám začne do meditace promítat nějaký nepříjemný zážitek, který vyvolává nepříjemné emoce. To všechno ale můžete opakováním a pílí zvládnout.

Do meditace je nejlepší vstupovat bez očekávání. Pište si například meditační deník, kam si zaznamenáte třeba jen jedno slovo, nebo si sem napíšete, co vám šlo dobře a co hůř. Pro vaši mysl to bude něco jako zpětná vazba a možnost vidění progresu.

Další překážkou je pro mnoho lidí obava z toho, že meditují špatně. Tento pocit obvykle pramení z domněnky, že se lidé necítí tak, jak předpokládali nebo očekávali. Z toho pak vyvěrá zklamání, pocit, že meditace není pro mě nebo, že dělám něco špatně. Pamatujte ovšem, že meditace je stav bytí s tím, co tu v tuto chvíli obyčejně je. Meditaci nemůžete dělat špatně.

Velkým mýtem ohledně meditace je doporučení pro zastavení myšlenek. Říká se, že byste během meditace měli zastavit svoje myšlenky. A pokud vám to nejde, objeví se frustrace. Zastavování myšlenek je mýtus. Vaše vnitřní mysl funguje úplně stejně jako například to, že vyrábíte svoje červené krvinky. Neděláte to záměrně. Zkrátka se to děje. Stejně tak je to i s myšlenkami. Jednoduše přichází. Meditace je o tom nic nedělat a přitom být s tím, co je.

Jaké výhody vám meditace přinese?

Ten, kdo medituje, má také jednodušší cestu k vnitřním změnám. S takovým člověkem je snazší spolupracovat v psychoterapii, protože se lépe soustředí a je přirozeně otevřenější užitečným změnám. Snadněji přijímá nové věci, je pro něj snazší nechat rozpadat stará osobnostní nastavení a tak se celkově snadněji vyrovnává s těžkostmi života. Meditace umožňuje spojovat se s naší primární osobností, a to vede k pocitu vnitřní spokojenosti.

Co dalšího se dozvíte ve videu?

  • Vyvrácení mýtů o tom, že vám díky meditaci bude všechno jedno.
  • Proč se vaše mysl může meditaci bránit?
  • Jaké nástrahy na vás při meditování mohou čekat?


Webinářem vás provedou psycholožka a psychoterapeutka Mgr. Alžběta Protivanská a body-psychoterapeut Ing. Miroslav Polívka.

Mohlo by vás zajímat

Rozdílné finanční styly ve vztahu aneb jak dosáhnout oboustranné spokojenosti

Rozdílné finanční styly ve vztahu aneb jak dosáhnout oboustranné spokojenosti

Přístup k penězům jako odraz vaší sebehodnoty

Přístup k penězům jako odraz vaší sebehodnoty

Jak s dětmi komunikovat o vzhledu těla?

Jak s dětmi komunikovat o vzhledu těla?