Recenze: Co se ti stalo? (Bruce Perry, Oprah Winfrey)

17. července 2023

Kniha, která vás provede lidským traumatem a naučí vás se ptát “co se ti stalo?” místo “co je na tobě špatného?”.

Kniha Co se ti stalo? Rozhovory o traumatu, psychické odolnosti a uzdravení zaujme již svým grafickým designem, který obsahuje krásný obal a esteticky znázorněná například schémata modelu mozku. Je napsána formou rozhovoru mezi americkým psychiatrem Brucem Perrym a moderátorkou Oprah Winfey. Jejich pasáže jsou odděleny barvou a písmem, což přináší propojení Oprahina životního příběhu, který zahrnula vlastní trauma z dětství, s Perryho vědeckými poznatky o traumatu, mozku, lidském vývoji.

Kniha Co se ti stalo? přináší nové perspektivy na trauma, i když už jsem četla dva přechozí Perryho tituly na toto téma. V knize Chlapec, kterého chovali jako psa, kterou moc doporučuji, se Perry zaměřuje na příběhy a kazuistiky ze své praxe, což se v rozhovoru s Oprah tolik neobjevuje. Překvapila a zaujala mě společná pracovní minulost autorů a co všechno už pro ochranu ohrožených dětí udělali. Celkově je kniha inspirativní a přečetla jsem ji téměř jedním dechem.

Není tak snadno čtivá jako Chlapec, kterého chovali jako psa, ale stále je přístupná i těm, kteří nemají hloubkové znalosti o funkcích mozku, traumatu a stresové reakci. I když se kniha může zdát odborná, je v ní vše jasně a jednoduše vysvětlené. Může být zajímavá pro všechny, kteří se zajímají o téma traumatu, i když nemají přechozí znalosti.

Kniha se zabývá různými traumatickými zážitky, jako je rozvod rodičů nebo střelba ve škole. Detailně se zabývá neurobiologií traumatu a vysvětluje, jak se v dětství vytvářejí systémy pro reakci na stres a jak důležitou roli hraje rodinné prostředí. Rovněž popisuje proces disociace jako klíčový mechanismus pro zvládání psychicky náročných situací. V minulosti se coping s traumatem prováděl pomocí společenství a přírody, vyprávěním příběhů a užíváním přírodních halucinogenů. Dnešní psychiatrie se bohužel příliš zaměřuje na psychofarmaka a kognitivně behaviorální terapii a opomíjí sílu komunity, mezilidské vztahy a somatosenzorické zážitky. Autor, Bruce Perry, uvádí, že existují dvě roviny prožitého traumatu: neurobiologická, která ovlivňuje strukturu našeho mozku, a sociální, která se projevuje ve společensky toxickém chování v každodenním životě.

Knihu vnímám jako důležitou pro osvětu traumatu a duševního zdraví. Čtenář si z ní odnese minimálně to, že by se místo otázky “Co je na tobě špatného?” měl ptát na “Co se ti stalo?”, aby pochopil celistvý obraz.

Co se ti stalo? bych doporučila jak všem laikům, kteří se zajímají o trauma, tak odborníkům, psychologům, lékařům, sociálním pracovníkům, ale i učitelům.

Bc. Eliška Sýkorová
Všechny články