Jak s dětmi komunikovat o vzhledu těla?

02. července 2024

Setkali jste se sami v dětství s různými nepříjemnými komentáři na vaše tělo? Cítíte, že tyto vzorce automaticky přebíráte a používáte je u vlastních dětí, aniž byste to chtěli vědomě dělat? Jako rodiče patříte k nejvlivnějším vzorům v životě svého dítěte a můžete ovlivnit to, jak na své tělo pohlíží. Jak tedy s dětmi správně komunikovat o vzhledu jejich těla, aby se dítě naučilo svého těla vážit za to, co dokáže, spíše než za to, jak vypadá?

Co si představit pod pojmem body image?

Pojem body image, v češtině známý jako tělesné přijetí, znamená obraz vlastního těla. To, co si však o svém těle myslíte, co cítíte a jak si ho představujete, nemusí mít nic společného s jeho skutečným vzhledem, co se jeho velikosti, tvaru nebo hmotnosti týče. V případě, že pozorujete, že má vaše dítě ke svému tělu negativní vztah, má nízké sebevědomí, špatné stravovací návyky nebo nezdravé chování při fyzických aktivitách, nebojte se obrátit na odborníka, který vám dá informace a představí možnosti podpory.

Jak můžete pozitivně ovlivnit vnímání těla u dětí?

I když v současné době body image u dětí významně ovlivňují všudypřítomná média, na vnímání těla mají stále největší vliv rodiče. Co můžete udělat pro to, aby vaše dítě přijalo své tělo?

Staňte se vzorem pozitivního vnímání těla

Je třeba si uvědomit, že se děti učí z vašeho chování. Neutrální, negativní i pozitivní komentáře o vašem těle i tělech druhých mohou ovlivnit dětské vnímání vlastního těla. Raději zdůrazňujte, čeho je tělo schopné a jak vás podporuje. Pokud je to pro vás obtížné, snažte se o tělesnou neutralitu a v přítomnosti dětí nekomentujte vlastní tělo. Nemluvte před dětmi o částech svého těla, se kterými nejste spokojení. Vynechejte poznámky typu: „V těch kalhotách vypadám obrovsky,“ nebo „Všimla sis, jak je ta paní tlustá?“ Tímto svým dětem vysíláte negativní signály a nutíte je přemýšlet o tom, co si myslíte o jejich vzhledu.

Neškatulkujte jídlo do kategorií dobré a špatné

Striktní dělení jídla na špatné a dobré nebo zdravé nebo nezdravé může u dětí vést k vytvoření špatných stravovacích návyků. Podporujte u dětí pestré stravovací návyky a místo hodnocení jídla se raději zaměřte na výživu, kterou jídlo tělu poskytuje. Místo vět typu „Sacharidy mají vysoký obsah kalorií“ můžete říct: „Sacharidy ti dodávají energii na hraní“.

Rozvíjejte u dětí lásku ke sportu a k pohybu

Podporujte děti v pohybu, dejte je do kroužků, společně sportujte a choďte na rodinné výlety. O cvičení nemluvte jako o něčem, co se musí dělat, protože je třeba spálit kalorie nebo zhubnout. Pohyb dělejte s radostí a pro radost a k tomuto postoji veďte své děti. Seznamte je také s přínosy sportu, které nesouvisí se vzhledem. Ostatně, existuje jich celé řada, jako například skutečnost, že je sport zábavný, dodává energii, zkvalitňuje spánek apod.

Nepoužívejte váhu jako měřítko zdraví

S dětmi pravidelně mluvte o zdraví, ale neshazujte žádné tělesné proporce. Vysvětlete dětem, že obezita a nadváha sice může představovat zdravotní rizika, ale lidí mají různé tvary a velikosti těla. Někteří silní lidé mohou být fit a naopak někteří hubení lidé fit být nemusí.

Nepoužívejte jídlo jako odměnu, nebo trest

Nešvarem dnešní doby je používání jídla jako výchovného prostředku. Pokud však budete jídlo využívat tímto způsobem, děti budou mít pocit, že si jídlo musí zasloužit nebo že jim může být odebrané. Dejte si proto pozor na dnes tak často používané věty typu: „Dojez, co máš na talíři, jinak už dnes žádné jídlo nedostaneš.“ „Když sníš oběd, můžeš si dát zákusek.“

Nenuťte děti k přejídání a nekomentujte množství jídla

Veďte děti k tomu, aby důvěřovaly vlastním signálům hladu a sytosti. Tím, že jim budete říkat věty jako: „Dojez, co máš na talíři, jinak už žádné jídlo nedostaneš,“ jim dáváte najevo, že je dodržování "pravidel jídla" důležitější než naslouchání vlastnímu tělu. Vyhněte se také komentářům ohledně množství snědeného jídla. Když budete stravování komentovat například slovy: „Páni, ty jsi to všechno snědl“, bude mít dítě pocit, že musí mít "ospravedlnitelný důvod" pro to, že jí "hodně".

Vzdělávejte děti ohledně přístupu k tělu

Povzbuzujte své dítě, aby mluvilo o tom, co si myslí o svém těle a jak se v něm cítí. Vysvětlete dětem, jak fungují sociální sítě a média a směřujte je k tomu, aby nepodléhaly tlaku ideálu krásy, který diktuje společnost.

Příklady vhodných vět na závěr

Abyste měli ještě jasněji v tom, jak s dětmi o těle mluvit, přinášíme několik příkladů, jak můžete potenciálně ubližující věty o těle vyměnit za věty podporující.

„Je pro tebe špatné být tlustý.“ →  „Hmotnost je jen jedním ze způsobů měření zdraví. Je tu také krevní tlak, potraviny, které jíš, a množství spánku.“

„Ten člověk je tlustý.“ → „Ten člověk je větší než ty nebo já, ale lidé jsou různě velcí a to je v pořádku."

„Já jsem tlustá a tatínek je hubený.“ → „Já mám spíš tvar kruhu a táta je spíš jako pravítko.“

„To bys neměl/a jíst.“ → „Podívejme se spolu, jestli dneska můžeme ochutnat něco jiného.“

Chcete vědět více o tom, jak s dětmi mluvit o jejich těle? Stáhněte si příručku Jak mluvit s dětmi o vzhledu těla od organizace Moje tělo je moje na jejich webu nebo se podívejte se na webinář.

Zdroje

[1] Better Health

[2] Parents.com

[3] Wild Flower Therapy: Therapy for Eating Disorders and Body Image


Bc. Eliška Sýkorová

Všechny články

Mohlo by vás zajímat

Dlouhodobý stres a vyhoření: Jak mu předcházet?

Dlouhodobý stres a vyhoření: Jak mu předcházet?

Jak může při syndromu vyhoření pomoci terapie?

Jak může při syndromu vyhoření pomoci terapie?

Jak pomoci člověku, který prochází vyhořením? Deset pravidel, kterými se řídit

Jak pomoci člověku, který prochází vyhořením? Deset pravidel, kterými se řídit