5 mýtů o výchově dětí: Jak na ně pohlíží nejnovější psychologické poznatky

06. srpna 2025

Rodiče jsou dnes vystaveni stovkám zdrojů rad – od populárních blogů přes diskuse na sociálních sítích až po tradiční názory, které se předávají generaci po generaci. Toto informační přetížení často vyvolává pocity úzkosti, nejistoty a zbytečného stresu. Cílem tohoto článku je uvést pět nejrozšířenějších mýtů o výchově dětí, shrnout k nim výsledky současných psychologických výzkumů a nabídnout přístupy, které rodičům pomohou k větší sebejistotě a laskavosti nejen k dětem, ale i sobě.

Mýtus 1: Fyzický trest jako výchovný prostředek je v pořádku

Fyzické tresty, ať už jde o symbolické poplácání nebo pohlavek, někteří rodiče stále vnímají jako přijatelný způsob, jak dítěti ukázat, že něco udělalo špatně. Takovéto chování ale zvyšuje pravděpodobnost rozvoje úzkostí a agresivity a narušuje bezpečnou vazbu mezi rodičem a dítětem. Místo toho, aby se dítě prostřednictvím fyzických trestů učilo chápat vlastní emoce a zvládat je, jen se snaží vyhnout hněvu rodičů.

Jak to jde jinak?

Cestou, jak dítě vychovávat bez fyzických trestů, je nastavení srozumitelných a stálých hranic (např. „Chápu, že jsi naštvaný, ale tímhle házet nebudeš.“). Dítěti také můžete nabídnout jinou přijatelnou variantu („Nebudeš házet ovladačem, je to drahé a nechci, ať se to zničí, k házení máme míč/plyšáka/polštář.“) a následně se s ním o dané situaci pobavit.

Mýtus 2: Dítě má být bez plen do dvou let

Často slýcháme, že by dítě mělo být bez plen nejpozději do dvou let. Tato představa ale může rodiče i dítě zbytečně stresovat. Vývojová psychologie upozorňuje, že se motorická, kognitivní i emoční připravenost dětí liší. Ukazuje se, že je optimální období pro trénink na nočník v rozmezí 27 až 32 měsíců. Když se dítě začne učit chodit na nočník příliš brzy a pod tlakem, může to vést k tomu, že se vrátí zpět k plenkám nebo začne být úzkostné.

Jak dítě učit na nočník bez stresu?

Místo nucení, které může být stresující jak pro dítě, tak i pro samotné rodiče, sledujte signály dítěte, například zájem o toaletu nebo suché pleny. Sebevědomí dítěte a jeho zájem se učit zvýší vaše podpora a pozitivní zpětná vazba.

Mýtus 3: Obrazovky do tří let ničí mozek

Mnoho rodičů má strach, že každé setkání malých dětí s obrazovkou jim může uškodit. Není ale obrazovka jako obrazovka. Nejde jen o to, jak dlouho ji dítě sleduje, ale hlavně co sleduje, s kým a v jakém kontextu.

Kdy nemusí být obrazovky pouhým strašákem?

Když je u toho rodič a opravdu se zapojí, mohou chytré aplikace nebo krátká vzdělávací videa dětem pomáhat rozvíjet jazyk, přemýšlení i prostorové vnímání. Důležité tedy je, abyste sdíleli obsah společně s dítětem, diskutovali s ním o ději a propojili digitální zážitek s reálnými situacemi.

Mýtus 4: Cukr způsobuje hyperaktivitu

Pověra, že po konzumaci sladkostí nastává nekontrolovatelný „sladký splín“, je jedním z nejčastějších mýtů o dětském vývoji. Vědecké výzkumy ale opakovaně ukázaly, že samotný cukr za hyperaktivitu u dětí nemůže. Často za tím stojí něco jiného – třeba očekávání rodičů, kteří si po bonbonu začnou chování dítěte víc všímat a vnímají ho jako živější, než ve skutečnosti je.

Jak přistupovat k sladkostem u dětí?

V případě cukru samozřejmě platí, že všeho moc škodí, je proto dobré sledovat množství přidaného cukru. Rozumná konzumace sladkostí v rámci vyvážené stravy a pravidelného pohybu je však v pořádku.

Mýtus 5: Dětské skupiny a kolektivní péče do tří let narušují citovou vazbu

Důvodem nejistoty spojené s rozhodováním, jestli dát nebo nedat dítě do dětské skupiny, je často obava, že to oslabí pouto s rodiči. Ve skutečnosti ale kvalitní kolektivní péče vztah s rodiči nenarušuje. Naopak – děti v ní zažívají nové podněty, učí se vycházet s ostatními, rozvíjejí empatii i schopnost přemýšlet a řešit situace. A když se pak vrátí domů, mají spoustu zážitků, o které se chtějí podělit. Pouto s rodičem se tím může naopak ještě posílit.

Bez čeho se to ale neobejde?

Aby se mohlo dítě adaptovat v kolektivu s důvěrou a radostí, je nezbytné, abyste pro něj vytvořili bezpečné rodinné prostředí a citlivě reagovali na jeho potřeby.

Empatie místo zastaralých pouček

Výchova není o tom, kdo se řídí nejtvrdšími pravidly nebo slepě následuje tradice. Úspěšná péče o dítě staví na pevném vzájemném vztahu, respektu k individuálním potřebám dítěte a znalosti vývojově podložených principů. Když nahradíme zastaralé poučky porozuměním a empatií, otevře se prostor pro klidnější efektivnější rodičovství.


Mgr. Kristýna Hriciková Glattová

Všechny články

Profil terapeutky na portálu Terapie.cz

Mohlo by vás zajímat

Krev není voda, aneb jak přijmout nového člena rodiny?

Krev není voda, aneb jak přijmout nového člena rodiny?

Jak nepřenést vlastní trauma na své děti

Jak nepřenést vlastní trauma na své děti

5 mýtů o výchově dětí: Jak na ně pohlíží nejnovější psychologické poznatky

5 mýtů o výchově dětí: Jak na ně pohlíží nejnovější psychologické poznatky